سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش، حرز (نگهدارنده) است . [امام علی علیه السلام]
دل نوشته
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» عوامل سیطره نسبی گرایی بر مکاتب سیاسی غرب

Image result for ?نسبی گرایی?‎

مفهوم شناسی

·          غرب

این واژه دارای معانی مختلفی است. اما آنچه مراد ماست، بحث نحوه تفکر است. طرز خاصی از تفکر که منشا اصلی آن در مغرب زمین است. این قول در مقابل افرادی است که قائل به تفکیک مکانی و جغرافیای مناطق می باشند. از دید این افراد، تفکری که از این منطقه برخیزد غربی معنی می شود. ولو جنس آن تفکرات غربی نباشد.

·         نسبی گرایی

نسبی گرایی به عنوان یک گرایش بر آن است که در حوزة معرفت و شناخت، رسیدن به واقع، به نحو مطلق، میسَّر نیست، بلکه بنا به فرض اگر اساساً رسیدن ممکن باشد، این امر فقط و فقط به نحو نسبی و مضاف خواهد بود؛ بدین معنا که جویای معرفت نمی تواند بگوید که من چیزی را به نحو مطلق می شناسم و یا چیزی واقعاً چنان است که من می دانم، بلکه فقط می تواند بگوید: من با توجه به تمام شرایط و مناسبات فردی و اجتماعی که دارم، چیزی را چنان می شناسم، اما تضمینی ندارم که آن چیز واقعاً همان است که من درک می کنم.[1]

ما انواع مختلفی از نسبیت گرایی داریم: با توجه به اتخاذ هر یک از آنها به عنوان مبنای فکری، اثراتی متفاوتی را می توان انتظار داشت:

سبیت‌گرایی توصیفی: مطابق این دیدگاه، میان افراد یا جوامع مختلف، ارزش‌های اخلاقی وجود دارند که‌ تـفاوت‌های‌ جـوهری یـا بنیادینی با هم دارد. تفاوت‌ بنیادین‌ دو اخلاق‌ این اسـت کـه دو فـرهنگ،دو اصل رفتاری متقابل را بپذیرند.

نسبیت‌گرایی فرااخلاقی: مطابق این دیدگاه، در میان‌ نظام‌های اخلاقی‌ که‌ تفاوت‌های‌ اساسی و بنیادین‌ دارنـد،بیش‌ از یـک نظام می‌تواند‌ دارای‌ حقیقت‌ یا بهترین توجیه باشد و یا بنا بر تقریر افـراطی، همه نـظام‌ها درس و یا‌ دارای‌ بهترین توجیه هستند

نسبیت‌گرایی هـنجاری‌: مطابق ایـن دیـدگاه،به‌ لحـاظ‌ اخلاقی‌ خطاست که در مورد رفتار و کارهای فـرد،گروه،یا جـامعه‌ای که ارزش‌های اخلاقی اساسا متفاوتی دارد،داوری نمود،چه رسد‌ به‌ اینکه‌ بخواهیم براساس چنین داوریـ‌ای در امـور آنها دخالت‌ نموده‌ یا‌ بکوشیم‌ آنها‌ را‌ وادار کـنیم تا مثل ما عـمل کنند.[2]

با اینکه نسبیت گرایی از ثمرات شک گرایی محسوب می شود، اما برخی ایندو را همتراز با یکدیگر قرار داده به یک معنی گرفته اند. به عنوان مثال در مقاله شکاکیت و نسبیت گرایی که توسط محمد حسین زاده در مجله معرفت فلسفی نوشته شده است، این دو واژه  در کنار هم و به یک معنی گرفته شده است.

·         فقه

فقه از نظر مشهور اهل لغت به معنای فهم است و در اصطلاح از نظر مشهور اصولیون شیعه واهل سنت عبارت است از علم به احکام شرعی و فرعی از راه ادله تفصیلی آن.[3]

عوامل سیطره نسبی گرایی بر مکاتب سیاسی غرب

با مطالعه کتب و مقالات، کتاب یا مقاله مستقلی که در این مورد بیانی داشته باشد، یافت نشد، به ناچار با تفکر و سعی در کشف رابطه ها، عواملی رصد شدند. می توان برخی از عوامل سیطره نسبی گرایی را به صورت کلی به این صورت معرفی نمود:

وضع فرهنگی جدید غرب می تواند یکی از عوامل سیطره نسبی گرایی در غرب باشد، هم بر مکاتب فلسفی و هم خصوصا بر مکاتب سیاسی، می توان این تاثیرات را مشاهده نمود. (البته لازم به تذکر است، بین حیطه های سیاسی ، اقتصادی، فلسفی و روانشناسی و جامعه شناسی تاثیرات واحد بوده است)کاپلستون در این باره می گوید: اذهان‌ اندیشنده در یقینیات طبیعی انسان‌ چون‌ و چـرا می‌کنند و آنچه را قبلاً رشته شده پنبه می‌کنند. فی‌المثل تفاوتی هست بـین مـبدأ نـظری دکارتی یعنی نفس خود آگاه،‌ و مبدأ‌ اصحاب تجربه که اعیان و معلومات تجربی است.‌ و شکاف بین این دو سـنت، ‌ ‌چـندان پهناور شده است که به ما می‌گویند ناگزیریم یا جسمانی را به روحانی‌ تـحویل‌ کـنیم‌ یـا روحانی را به جسمانی. بعبارت دیگر، به ما می‌گویند‌ که باید بین ایدئالیسم و ماتریالیسم، یکی را انـتخاب کنیم؛ چه، دعاوی متعارض آنها قابل جمع نیست. از‌ سوی‌ دیگر،‌ بین آگاهی دیـنی و ایمان و نگرش علمی نـیز شـکافی پدید‌ آمده‌ است که زبان حالش این است که ما باید بین دین و علم، یکی را انتخاب‌ کنیم؛‌ چرا‌ که نمی‌توانند تلفیق شوند.[4]

یکی دیگر از عوامل را می توان در خود دین مسیحیت دنبال نمود. دین مسیحیت سیطره ای عام بر همه مکاتب داشته است که بعد از زوال قدرت آن، بحث به شکاکیت و. سپس نسبی گرایی کشیده شد.

فلسفه و اندیشمندان: یکی دیگر از عوامل را می توان در نوع فلسفه و تفکر اندیشمندان غربی دنبال نمود. زیرا اکثر فلاسفه اروپا تمایل به شکاکیت دارند. شهید مطهری در این باره می فرماید: عقاید سوفسطائیان و شکاکان بار‌ دیگر در عصر جدید‌ زنده‌ شد. اکثر فلاسفه اروپا تـمایل بـه شکاکیت دارند. برخی از فلاسفه مـانند سـوفسطائیان، واقعیت را از اصل انکار کردند.[5]

در تعلیمات سـقراط، «نـمی‌دانم»، جـزء اصول‌ تعلیمات اوسـت. مـی‌گفت من رسیده‌ام به آنـجا کـه می‌توانم بگویم «نمی‌دانم» یعنی به‌ بالاترین علمها، البته سقراط‌ شکاک‌ نبود؛ ولی این نمی‌دانمِ او مـایه بـرای به وجود آمدن مکتب شک گـردیده. قـبل از سقراط، سـوفسطائی‌ها بـودند کـه آنها اساسا واقعیت خـارجی را قبول نداشتند. ولی شکاکها واقعیت را قبول‌ دارند، ولی این که انسان بتواند واقعیت را آنچنان که هست کـشف بـکند قبول ندارند[6]

به عنوان مثال روتاگوراس، که‌ نسبیت‌گروی‌ را رواج می‌داد و انسان را معیار حقیقت مـی‌دانست. گـرگیاس که معاصر وی بود، شکّاکیت را بنیان‌ نهاد‌ و دست‌یابی به معرفت را مطلقاً انکار کرد. یعنی می توان مهم‌ترین‌ دستاورد سوفیسم  را شکّاکیت‌ ونسبیت‌گرایی‌ گسترده در یونان باستان‌ معرفی نمود.‌[7] به عقیده‌ جیمز هریس،‌ در نیمه دوم قرن بیستم، موجی از نسبی‌گرایی به‌ویژه در جامعه کنونی آمریکا پدیـد آمد که بر سراسر فرهنگ غرب، از موسیقی گرفته تا مطبوعات و از دین تا بـرنامه‌های درسی،‌ حاکم شد. کواین‌ یقینا‌ یکی از مهم‌ترین شخصیت‌ها در موج‌ جدید نسبی‌گرایی است :« هیچ‌ گـزاره‌ای، مـصون از بـازنگرینیست». به عقیده گودمن، جهان‌های بدیل و بی‌شمار ممکن است به‌طور یکسان، صادق یـا حـق‌ باشند‌ و این، اساس نسبی‌گرایی‌ است.‌ او ایـن نـحوه نسبی‌گرایی را پیـامد ایـن رأی مـی‌داند که «صدق صرفا بـاید مطابقت با یک جهان تلقی گردد.

نگاه بالا به عوامل، نگاهی تحلیلی و بیرونی است، و نویسنده سعی داشت با توجه به معلوماتی که داشت، برخی از این عوامل را بر شمرد، اما می توان ریشه های نسبی گرایی را از دیدگاه درونی و با توجه به بیان خود اندیشمندان غربی نیز دنبال نمود.

در بین افکار فلاسفه غرب و با نگاه درونی می توان گفت: یـکی از مـؤثرترین عـوامل رشد و توسعه نسبی‌گرایی، مباحث فلسفه علم‌ در‌ دهه‌های‌ اخیر بوده است. برخی فیلسوفان، دیدگاه‌هایی را مطرح می‌ساختند که در آنها بر نسبیت معرفت علمی تاکید ‌‌شده‌ بود.

هریس نیز در‌ مـقدمه‌ کتاب بر ضد نسبی گرایی، بـه‌طور‌ گذرا برخی زمینه‌ها و ریشه‌های نسبی‌گرایی معاصر را بیان می‌کند

1.      به اعتقاد او، تحولاتی که در عرصه‌های فکری، اجتماعی و سیاسی‌ در‌ نیمه‌ نخست قرن بیستم رخ داد صحنه را برای‌ ظهور‌ موج نسبی‌گرایی آماده نمود.

2.      عامل دیـگری کـه سـهم بسزایی در انتقال به عصر نسبی‌گرایی داشت‌ رشد‌ مـردم‌شناسی‌ نـویناز اوایل قرن نوزدهم به بعد و ابراز تردید درباره هرگونه‌ داوری‌ میان‌ فرهنگی و تاکید بر وجود تنوع فرهنگ‌ها و تفاوت مـیان انـسان‌ها در نـقاط مختلف‌ جهان‌ بود.

3.      از دیگر عوامل مهم در پیدایش نسبی‌گرایی، افول عـصر استعمار و ظهور‌ گرایش‌های‌ ملی‌گرایانه‌ و تاکید بر هویت‌های ملی و فرهنگی مستقل بود.



[1] عباس عارفی، تاریخچة نسبی‌گرایی در فلسفة علم

[2] شمالی،محمد علی، نسبیت گرایی اخلاقی، نماها و مبناها، مجله پژوهش های فلسفی - کلامی، زمستان 1388 - شماره 42

[3] شیخ حسن بن زین الدین، معالم الدین، چاپ سنگی، ص 22 وابوزهره، محمد، اصول فقه، ص 4.

[4] فردریک کاپلستون، تاریخ فلسفه، ترجمه بهاءالدین خـرمشاهی، سـروش و عـلمی فرهنگی، چاپ دوم 1376، ج 8، ص 200.

[5] مرتضی مطهری، آشنایی با علوم اسلامی،‌ تهران،‌ صدرا، هشتم، 1369، ج 1، ص 199.

[6] مرتضی مـطهری، نـقدی بر‌ مارکسیسم،‌ تهران،‌ صدرا، چاپ اول، 1363، ص 171.

[7] شکاکیت و نسبیت گراییمجله معرفت فلسفی » پاییز 1383 - شماره 5(از صفحه 57 تا 108

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » سید جعفر یوسفی ( یادداشت ثابت - دوشنبه 95/10/28 :: ساعت 1:30 عصر )

»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

غدیر نقطه ای برای نمایش ولایت
رئیس جمهور روحانی
آخر الزمان و عقلانیت انسان ها
شعری از محمدعلی بهمنی
اس ام اس های عاشورایی
دوراهی
عوامل بصیرت زا از کلام رهبر
امتیازات ویژه خداوند برای روزه داران خوش اخلاق
روزه را به بهانه گرما ترک نکنیم !!
می دانید چرا کسی سطل آشغال آتش نمی زند!
همسرداری آیه الله بهجت
ولی عصر در کلام آیه الله بهجت
ماجرای نماز شب آیت الله بهاءالدینی
وصیه های ایت الله قاضی به شاگردانشان
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 73
>> بازدید دیروز: 173
>> مجموع بازدیدها: 714640
» درباره من

دل نوشته
سید جعفر یوسفی
سلام دوستان عزیز، از اینکه به کلبه کوچک ما هم سر می زنید ممنونم. سید جعفر یوسفی هستم درسال1363 در خطه مقدس مشهد به دنیاآمدم و هم اکنون طلبه حوزه علمیه قم می باشم . کارم تحصیل علم است و به این افتخار می کنم . به فکر این بودم که وبلاگی را راه اندازی کنم و در حد وسع خود ،مطالبی را در آن گردآوری نمایم و اکنون بحمد الله به این خواسته دست یافتم. امیدوارم این کار را ادامه دهم و سختی های کار مرا از ادامه دادن این روند منصرف نگرداند.

» پیوندهای روزانه

اخبار روز [81]
[آرشیو(1)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
قرآن شناسی[9] . ولایت فقیه[7] . آیت الله مصباح[7] . حجاب[5] . قرآن[5] . قاعده[4] . مقبوله عمر بن حنظله[4] . وجود ذهنی[4] . شبهات[4] . اوصاف قرآن[4] . ایران[4] . حضرت زهرا[4] . دین[4] . زیبایی حجاب[4] . آیت الله مصباح یزدی[4] . امام خمینی[4] . انقلاب اسلامی[4] . امامزادگان[3] . امام رضا ع[3] . برنامه[3] . سبک زندگی[3] . خدا[3] . خلاصه قرآن شناسی[3] . تقوا[3] . انسان[3] . عبودیت[3] . سبک زندگی معنوی امام رضا ع[3] . شعائر الهی[3] . وحی[3] . هدف خلقت[3] . قاعده الواحد[3] . فقه[3] . عناوین قرآن[2] . فلسفه[2] . عبادت[2] . مزایا[2] . معشوق[2] . منزلت عقل[2] . نقش نماز[2] . هندسه معرفت دینی[2] . معدومات[2] . معرفت دینی[2] . کتاب[2] . هدف[2] . عاشق[2] . عشق به خدا[2] . عفاف[2] . عفت[2] . سبک زندگی معنوی[2] . سید صدرالدین دشتکی[2] . صدق[2] . عقلانیت[2] . غرب[2] . حقوق[2] . دستاوردها[2] . دشتکی[2] . اشکالات[2] . اعجاز قرآن[2] . آیت الله بهجت[2] . آیت الله جوادی[2] . آیت الله جوادی آملی[2] . استقراء[2] . استقرای تام . استقرای ناقص . اسعد العجم . اسلام ناب . اشتراوس . آیت الله ریشهری . آیت الله قاضی- موعظه- عمل- دستورالعمل- شاگرد . آیت الله قرهی . آیت الله لاریجانی . 4 عمل پر محتوا . iran . qoran . آثار . آخرالزمان . آرامش . آرامش جامعه . آزدای . آشغال- هاشمی- آیت الله- ازدحام- حادثه- ده نمکی- حرف حساب . آیت الله . آیت الله آملی لاریجانی . آیت الله بهاء الدینی- نماز شب- شهید صیاد شیرازی- آیت الله صدیقی . آیه 146 اعراف . آیه 21 . آیه 39 یونس . اباالحسن . ابناء فارس . اتمام حجت . اثبات اعجاز قرآن . احیای معنویت . ادراک عقلی . ادله . ادله قاعده . ارزش انسان . ارسطو . اس ام اس . اس ام اس های عاشورایی . آیت الله بهجت- امام عصر عج- آیت الله جوادی- مردم قم . انتخابات . انقلاب اسلامی ایران . انقلاب عرفانی . اهل الفارس . اهل بیت . اوصاف . الاسلام . الحکومة . النظام . الواحد . امام باقر . امام رضا علیه السلام . امام علی علیه السلام . برنامه عبادی . برهان . بصیرت-رهبری-بصیرت زا-شبهه ها-عمار . بلاغ . بمب گذاری . بندگی . بیابان زدایی . پاشیدن بذر . پاکدامنی . پست مدرنیسم . پیام امام خمینی . پیام رهبری . پیام، زندگی . پیامدهای معرفتی . پیامک . پیامک دهه فجر . تب . تب بر . تحدی . تربیت . تعظیم . تقسیم بندی محتوایی . دعای نور . دفاع مقدس . دلالت . دلنوشته . دلیل عقلی . دهه فجر . دیدگاه ها . دستاوردهای راهبردی . خشنودی خدا . سبک زندگی امام رضا . زیبایی زن . دین- تحیر- رفع تحیر- دو راهی- جاده- زندگی- دنیا- آخرت . دین داری . رئیس جمهور روحانی، روحانی، رئیس جمهور، سفر، نیویورک، آمریکا، ره . راز اعجاز قرآن . راز عربی بودن . رَجُلٌ مِن أهلِ قُم . رهبری . روایة النبی ص . روزه- گرما- ثواب . روزه-اخلاق نیکو . ریشه ها . رکن . زن . زندگی . زیبایی . حقوق شهروندی . حقیقت نماز . حکم ایجابی . حکومت . حکومت اسلامی . حکومت مهدی ع . حکیم . خارق العاده . خاطرات . خبرگان . خلاصه مقاله . درس اخلاق . درس نامه . حضرت زهرا س . حفظ نظام . حق . حق الیقین . حق شهروندی . توصیه . توصیه های قرآنی . تولیدات داخلی . جامعه . جهاد کشاورزی . چشم انداز . چشم به راه . بالغه . بحران فکری . حجاب به زن زیبایی می دهد . حجاب زن . حجاب و آزادی . حجت الاسلام دکتر رضوانی . حدیث کساء . غربشناسی . غصب حق . فارابی . فاطمه . فاطمیه . فراتر از زمان . فرج . فرقان . عقلانیت، آخرالزمان، مسئولین، تهمت، اقتصاد، تولید داخلی، دشمن . عقول کامله . علامه مصباح یزدی . علم . علوم انسانی . علی . عناوین . قرآنی . قلمرو دین . قواعد فقهیه . لاریجانی . مازندران . مباحث بنیادی . مبارک . مبنا . مبنای قاعده . مبین . مثانی . محافظ . محافظت . محبت . محبت، محبت الهی، علامه طباطبایی، عشق . محرم . مد . مد حجاب . مدرنیته . مردم قم . صدق قاعده . شریعت . شان عقل . عقل . عاشورا . عشق . شعر . شعر عاشورایی . شناور . شهید چمران . شهید صفار هرندی . شهید مطهری . شهید نیک نژاد . شوهرداری . شکم . صادر اول . صحف . سپاه . ستایش آمیز . سخنان رهبری . سعد و نحس بودن ایام . سلام . سلامت جسم . سلامت روح . سلمان . سلوک . سهرو حسن . سوره عمران . سیاست گذاری . کعبه . معرفت شناسی . ویژگی ها . ویژگی های دنیا . ویژگی های نماز . یوسف . ههدف . واژگان . وجدان بشری . وجوب حفظ نظام . وقار . ولایت . نقل . نماز . نماز کلید گشایش . نکته . هستی شناسی . همسرداری- رسول خدا ص- رفتار نیک با همسر- زن- امیرالمومنین ع . هندسه . منطق . مهیمن . موشک . میرزا مهدی آشتیانی . نزول تدریجی . نزول قرآن . نسبی گرایی . نظرات آیت الله مصباح . نظرات علامه طباطبایی . مفاتیح الجنان . مفهوم . مقام معظم رهبری . مقبوله . مقبوله عمر به حنظله . من حاز ملک . منابع طبیعی . منافقین . منرلت عقل . مشرق زمین . قاعده فقهیه . قاعده من حاز ملک . قانون جزایی . قانون مدنی . فلسفه اسلامی . فلسفه سیاسی اسلامی .
» آرشیو مطالب
فروردین 1386
اردیبهشت 1387
خرداد ماه 1387
تیر ماه 1387
مرداد ماه 1387
شهریور ماه 1387
مهرماه 1387
آبان ماه 1387
آذر ماه 1387
بهمن ماه1387
فروردین 1388
خرداد 1388
تیر ماه 1388
فروردین 90
فروردین 92
خرداد 92

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
لحظه های آبی( سروده های فضل ا... قاسمی)
شین مثل شعور
پاسدار و عاشق ولایت
قل هوالله احد
نظرمن
جاده های مه آلود
قیدار شهر جد پیامبراسلام
بوستــــــان ادب و عرفــان قـــــــرآن
سجاده ای پر از یاس
مــــــــــــــبـــــــلِّــــــــــــغ اســــــــلـــام
...عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست
اسپایکا
لیلی و مجنون
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
رقص خون
****شهرستان بجنورد****
مشاور

قرآن
دینی
سلام دوستان عزیزم به وبلاگ جبهه بیداری اسلامی خوش آمدید
بصیرت مطهر
عشق مشعلدار
►▌ رنگارنگ ▌ ◄
.: شهر عشق :.
هواداران بیرجندی دکتر قالیباف
تراوشات یک ذهن زیبا
نقدونظر
بوی سیب BOUYE SIB
بادصبا
دوستدار علمدار
ابـــــــــــرار
شــــــهدای روستای مـــکـــی کوهسرخ
خدایا،عاقلی مودبم فرما
مرام و معرفت
(بنفشه ی صحرا)
پرستوی مهاجر
:: امـــید وصـــل ::
علمدار بصیر
اواز قطره
تعمیرات تخصصی پرینترهای لیزری رنگی ومشکی وفکس وشارژکارتریج درمحل
مهاجر
موعود
خوزستان مظهر شجاعت وفداکاری ملت ایران است
به یاد تنهاترین سردار-امام حسن مجتبی علیه السلام
طوبای محبت
اخلاق ، روان شناسی ، عقاید
گنجگاه
روان شناسی * 心理学 * psychology
مهربونی
دل نوشته های یک دیلامی
---پــــــلاک عاشــــقی مـــــــن---
منتظران مهدی(عج)
http://saman1348.blogfa.com/
*(حرفهای نگفته)*
پایگاه شهیددکترچمران-چریان
گل گشت
عدالت جویان نسل بیدار
صل الله علی الباکین علی الحسین
شریعت پاینده
قرارمون تو آسمون
صدای مردم نی ریز
فریضه برتر
قوطی عطار
فاو.سرزمین رهایی
Chamran University Accounting Association
مقاله های تربیتی
جهت یاب!
زازران
انتخابات 92 و انتخاب گزینه اصلح
رهسپاریم با ولایت تا شهادت
اللهم اجعلنا من انصاره و اعوانه
سجاده ای پر از یاس
یوسف فاطمه
مجاورِ آقا
پیامبر اعظم
آسمان آبی
جمهوریت
طب مذهبی دکتر رحمت سخنی
آریایی
علوم قرآنی
خاکیان ناسپاس
تنها امید
دعا و نیایش (بر محمد و آل محمد صلوات)
عاشق
حزب اللهی مدرنیته
درد و دل های یک خبرنگار
ترنم باران بهاران ( نظرآباد )
دکتر خسرو پناه
بنیاد حکمت اسلامی صدرا
دکتر عصام العماد
موسسه تحقیقاتی اسراء
پایگاه علمی فرهنگی تجلی اعظم
معنای زندگی
جوادقدرتی..خوش آمدید..javadghodrati..بفرماییدچایی..نظریادت نره..
وفا
شب مهتابی
دل نوشته های من
همه چی
ابن یاسین

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان















» طراح قالب